
I en smuk symbiose træder Gore-Tex frem i rampelyset sammen med ingen ringere end Greenpeace.
Med tanke på al den kritik bl.a. Gore-Tex har fået fra netop Greenpeace for at bruge den skadelige PFC i vandtæt friluftstøj er det både overraskende og ikke mindst glædeligt at de to nu samles om budskabet om at vi ikke vil have vores frilufttøj fyldt op med disse skadelige stoffer.
Når nu der er alternativer.
Ikke første kritik
Det er ikke første gang at Greenpeace kaster sig ud i kampen mod PFC i vores friluftstøj – og de har tidligere testet flere brands produkter.
Denne gang indeholder rapporten interessante svar fra en lang række brands i forhold til om, og hvornår de vil udfase PFC fra friluftstøjet.
Gore Fabrics vil nu udfase PFC i de generelle materialer inden 2020, der dækker 85% af produkterne. Producenten vil ydermere udfase et beskyttende niche-materiale, der dækker de øvrige 15%, inden 2023. Nu skal der istedet udvikles miljøvenlige membraner til forbrugerne.
Sådan lyder meldingen nu fra Gore (kilde)
Nogle brands vil mere end andre
I rapporten fra Greenpeace svarer en lang række brands på hvornår de mener at have udfaset hele eller dele af kollektionen.
Alle brands vil gøre noget, men for nogle af de Nordamerikanske mærker halter det gevaldigt med at sætte datoer på. Arcteryx og miljøaktivisterne fra Patagonia vælger både IKKE at sætte dato på samt melder om nogle PFC-fri produkter, men ikke flertallet af produkter.
Klassens dukse
Skal jeg udnævne et par af de større brands som vi kender herhjemme som klassens dukse, så må det klart være Fjällräven, der allerede inden 2016 havde fjernet PFC fra alle deres vandtætte jakker.
Tyske Vaude har de senere år også rykket gevaldigt på flere miljøparametre og har allerede i dag udfaset PFC i langt de fleste produkter. Allerede i 2018 forventer de at være helt PFC fri.
Miljø er mainstream
Med denne uges udmelding fra Gore Fabrics er der ingen tvivl om at hensyn til miljøet er gået hen og blevet mainstream.
Hurra for det. Og hurra for alle forbrugere der om nogen presser de store brands til at tage et aktivt standpunkt og så rent faktisk også gøre noget ved.
Ikke at de store brands ligefrem går ud og indrømmer at de har taget fejl. Men de lytter. Ikke mindst “lytter” de til hvor forbrugerne lægger deres penge.
Lad mig slutte af med endnu et citat som vi så kan smile af. For der er jo intet galt med alt det kemi. Men vi lytter til den “pylrende” bekymring og jeres pengepung.
Vores produkter har altid været sikre at bruge, men Gore forstår bekymringen for, at denne kemikaliegruppe (PFC, red.) kan forurene miljøet, og vi ser behovet for nye, mere miljøvenlige produkter på markedet.
Siger Bernhard Kiehl, der er bæredygtighedschef hos Gore Fabrics (kilde)
Som forbruger har du en stor magt.
Gå ud og brug den til glæde for miløet!
Du finder den omtalte rapport her
Annonce
Shop kvalitetsgrej her hos Friluftslageret |
Skriv et svar